Bulgur

Pod exoticky znejúcim slovom sa schováva potravina, ktorá v poslednej dobe naberá na svojej popularite. Ak vám lezú zemiaky či ryža už hore krkom, vyskúšajte malú obmenu vo vašom jedálničku. Názov bulgur pochádza z arabčiny a v preklade znamená „varený“. Je nenáročný na prípravu a cenovo sa pol kila tejto potraviny rovná cene za kilo ryže, takže nejde o nejaký novodobý fitnes luxus. Bulgur v Bio kvalite sa dá zakúpiť už skoro v každom supermarkete a netreba sa za ním hnať len do Bio obchodov. Čo to ale ten bulgur vlastne je?

Tvarovo by sme túto potravinu vedeli prirovnať k našej „slovenskej ryži“ - tarhoni. Má bledohnedú farbu a orieškovú vôňu. Základom je pšeničné zrno, ktoré prechádza určitým procesom spracovania, ktorý nie je až tak jednoduchý. Zrno pšenice sa zmieša s vodou a nechá čiastočne naklíčiť. Následne sa uvarí nad parou, usuší a nahrubo naláme. Vďaka tomuto procesu sa škrob mení na jednoduché cukry a preto je veľmi dobre stráviteľný a nespôsobuje nadúvanie. Bulgur je vhodným doplnkom detskej stravy a podporuje zdravé trávenie a vyprázdňovanie čriev. Celiatici si naň musia dať ale pozor, keďže ide o výrobok obsahujúci lepok.

Ak ste háklivý na množstvo sacharidov v jedle a bielemu pečivu sa vyhýbate na kilometre, v regáloch nájdete aj celozrnný či špaldový bulgur, ktorý je bohatý na vlákninu a minerály. Vďaka „jednoduchému“ výrobnému procesu je jeho ďalšia úprava už naozaj ľahká a časovo nenáročná. Bulgur zalejte v pomere 1:2 (bulgur:voda), vodu osoľte, pridajte kvapku oleja a pár minút povarte. Potom už len pod pokrievkou nechajte dôjsť. Nie je na tom čo pokaziť, preto aj kuchár začiatočník sa tejto potraviny nemusí obávať. Hodí sa hlavne k zeleninovým jedlám, šalátom, ale pokojne si ho doprajte aj k jemnému mäsku alebo aj ako sladký nákyp. Čo takto vyskúšať šalát s bulgurom a kuracím mäsom?